Reklamation och returer

Vi erbjuder kostnadsfri support till installatörer och supportavtal till slutkunder, användare av våra produkter.

 

Vid felleverans vänligen kontakta order@rco.se

 

Retur av obruten förpackning

Vänligen fyll i returformuläret nedan vid retur av en eller flera produkter. När du fyllt i formuläret får du ett RMA-nummer som du använder i din retur.

 

Villkor vid retur (kan skilja sig vid kundspecifika avtal):

  • Kan endast göras 3 månader från fakturadatum.
  • Det går endast att göra en retur av produkter med obruten plombering och förpackning och emballage i nyskick.
  • Det tillkommer ett returavdrag på 20% av produktens värde.
  • Retur ska ske inom 10 arbetsdagar.

 

Reklamation av trasiga produkter
Vi erbjuder två alternativ för reklamationer. Båda alternativ beställs via formulär nedan. Retur ska ske inom 10 arbetsdagar från utdelat RMA-nummer.

 

Alternativ 1: Serviceutbyte
Detta alternativ innebär att du får en ersättningsprodukt. Alla med ett kundnummer kan nyttja detta alternativ och produktens garantitid behöver inte vara giltig.

 

Om orderbekräftelse skickas före 13.00 får du normalt ditt utbyte dagen därpå.


När du monterat ersättningsprodukten skickar du tillbaka den felande med medföljande returetikett.

Ersättningsprodukten ärver den kvarvarande garantitiden från den tidigare. Om den tidigare garantitiden passerat har ersättningsprodukten minst 3 månaders ny garantitid.

 

Kostnader följer enligt nedan efter gällande serviceprislista:

  • Garantifel - Ingen kostnad för produkten
  • Fel av annan orsak eller utanför garantitid och reparation möjlig - Utbytespris
  • Fel av annan orsak eller utanför garantitid och reparation inte är möjlig - Fullpris för utbytesprodukten
  • Retur av samma produkt vi skickade med obruten plombering - Ingen kostnad för produkten
  • Retur av samma produkt vi skickade med bruten plombering:
    - Om produkten är hel - Undersökningsavgift
    - Om produkten är trasig - Utbytespris
  • Ingen retur - Fullpris för ersättningsprodukt

 

Vid yttre omständighet som inte går att reparera exempelvis överslag eller åska, så debiteras fullpris, du bör i detta fall köpa nya produkter och inte beställa ett utbyte. Däremot om det gäller produkter som inte längre säljs kan du göra ett utbyte.

 

Alternativ 2: Kredit

Detta alternativ innebär att du får en kredit på ditt köp. Endast kunden som faktiskt köpt produkten kan nyttja detta alternativ och produkten måste ha kvarvarande garantitid. Ni skickar in er produkt till oss och den genomgår då en bedömning.

 

Aktuell prislista gäller:

  • Full kredit på inköpet (endast produkten) fås om inskickad produkt går att reparera.
  • Om produktens fel inte är av garantiorsak debiteras en undersökningsavgift.

 

Observera att en produkt som inte går att reparera och felet inte täcks av garantin så ges ingen kredit och en undersökningsavgift debiteras.

 

En enhet som inte går att reparera kasseras utan retur till kund.