Fastighets AB CBN i Malmö

Fastighets AB CBN i Malmö

Fastighets AB CBN i Malmö ville öka tryggheten för sina hyresgäster och samtidigt förenkla arbetet för personalen. Lösningen blev att installera RCO:s integrerade passersystem och inbrottslarm R-CARD M5 MEGA samt porttelefon kompletterat med Electrolux Laundry Systems kommunikationscentral Electrolux Vision.

Fastighets AB CBN är ett mindre privatägt familjebolag som äger och förvaltar ett antal fastigheter i Malmö. Affärsidén är att förvalta fastigheterna på ett professionellt sätt som bland annat innebär förvaltning med hög servicenivå och god kvalitet. Visionen är att tillsammans med sina hyresgäster skapa en trygg och inbjudande boendemiljö.

Satsar på trygg och säker miljö
– Vi satsar mycket på våra fastigheter och vill att hyresgästerna hos oss ska få det där lilla extra. Vi vill bland annat att miljön i och kring våra fastigheter ska vara trygg och säker. Det var också bakgrunden till att vi beslutade att uppgradera säkerhetssystemen i ett par av fastigheterna. Tidigare hade vi ett gammalt passersystem samt bokningssystem av annat fabrikat, men det fungerade halvdant och tvättstugebokningen var krånglig att hantera, säger Michael Nevrin, förvaltare på Fastighets AB CBN.

Man gick igenom vilka lämpliga system som fanns på marknaden och tog in offerter och underlag från tre olika leverantörer. Upphandlingen gällde passersystem med möjlighet att integrera larm, porttelefon och bokningssystem för kvarteret Astrid i centrala Malmö med 120 lägenheter och kvarteret Örehus 3 med 90 lägenheter. Dessa båda fastigheter ägs av Fastighets AB Beritsholm, men förvaltas av Fastighets AB CBN.

– När vi tittat igenom de olika förslagen stod det klart att RCO kommit med det bästa erbjudandet. Vi kände att RCO hade ett system där både säkerhet och bokning är integrerat och som vi kan växa med in i framtiden. Då vi har Electrolux tvättutrustningar i våra tvättstugor så underlättade ju också det faktum att de har ett nära samarbete med RCO. Vi tyckte även om designen på läsarna, att de var vandalsäkra och att hyresgästerna kunde öppna med tag istället för magnetkort som tidigare. Ett krav var också att vi ville ha ett system som var enkelt att använda, både för hyresgästerna och för vår personal, säger Michael Nevrin.

Omfattande installation
Skånsk Larmtjänst fick uppdraget att installera och driftsätta anläggningen.

– Det var en rätt omfattande installation på kvarteret Astrid. Totalt installerade vi 68 läsare och kommunikationscentralen Electrolux Vision för all bokning i fastigheten. Via Electrolux Vision eller webben kan hyresgästerna enkelt boka tvättstuga, bastu, gym, solarium, samlingsrum, hobbyrum, gästlägenhet och biljardrum, säger David Jingmond på Skånsk Larmtjänst.

På installationen vid kvarteret Örehus 3 användes samma system som vid kvarteret Astrid, men med den skillnaden att det även kompletterades med porttelefoni samt i vissa lokaler med inbrottslarm och brandvarning som integrerades i samma system. Totalt installerades här 26 läsare inklusive porttelefonerna som har inbyggd tagläsning, och vid garaget radiomottagare som innebär att hyresgästerna med hjälp av fjärrkontroll i bilen enkelt och bekvämt kan öppna garageporten.

Förvaltning på ett modernt sätt
– Vi är mycket nöjda med såväl RCO-systemen som installationen. Skånsk Larmtjänst var mycket duktiga och har gett oss både bra rådgivning och utbildning. Med RCO:s system kan vi nu arbeta med förvaltning på ett mer modernt sätt. Vi slipper att sitta fast på kontoret utan kan nu även styra och övervaka anläggningarna från våra Ipads. Om någon ringer och säger att de exempelvis tappat sin tag kan jag direkt på min Ipad gå in och spärra taggen. Hyresgästerna tycker om det nya systemet och även äldre personer gillar fördelarna med att enkelt kunna boka sin tvättid på webben, säger Michael Nevrin.

– Vi arbetar i dag mest med RCO när det gäller passer- och bokningssystem. De har bra produkter, det går att integrera flera funktioner i samma system och produkterna är framtidssäkra. Det är bara att uppgradera programvaran om det kommer nya funktioner. En annan viktig fördel är att produkterna är lätta för slutkunden att använda. Det underlättar givetvis också vårt arbete, avslutar David Jingmond.